Friedrichsbrunn – Bodetal

Datum: do 13 juni 2019
Traject: Friedrichsbrunn – Treseburg – Bodetal – Friedrichsbrunn (Ostharz)
23 km; 574 ↑ m ↓575 m (GPSies)
Luchs-Karte Selketal-Stieg Bodetal, €4.95
Wandeltijd: 10.10 – 17.00
Weer: wisselend bewolkt, 24°C
Stilte: 4/5

Bodetal vanaf Hexentanzplatz

Na een familiebezoek in Hannover zijn we enkele dagen geleden aangekomen in Friedrichsbrunn (Thale) in het oostelijke Harzgebergte, het meest noordelijke middengebergte van Duitsland.

Op dag 1 bezochten we de majestueuze middeleeuwse burcht Falkenstein in het Selkedal en brachten nadien een bezoek aan Harzgerode en Güntersberge om via Alexisbad, Mägdesprung en Gernrode huiswaarts te keren. Avondeten in Braustübl in Friedrichsbrunn. ’s Nachts hevig onweer.

Dag 2 brachten we door in het prachtige vakwerkstadje Quedlinburg (herinnert aan Wernigerode). Aan het hooggelegen kasteel en Stiftskirche bezoeken we weliswaar de mooie tuinen maar verkiezen om te bezoeken het kunstmuseum Lyonel Feininger. Na kunst en cultuur trekken we richting Markt en struinen door de straatjes met hun vele vakwerkhuizen. Het hele stadje geurt naar lindenbloesems en rozenstruiken. De lekkerste Flammkuchen eet je in Le Feu: uitstekend. Rond 15 uur hevig onweer. Terugreis via Teufelsmauer in Weddersleben. Avondeten in Griekse Athos (Thale): uitstekend.

Dag 3 was de laatste mogelijkheid voor een dagtocht. Mijn echtgenote bracht een aangename dag door in het dorp. Ik wachtte de laatste bui af en bracht de wandelstokken in aanslag; verslag hieronder. Avondeten in Zur Unterklippe: uitstekend.

Quedlinburg Marktplatz

Met de hulp van een wandelkaart die ik gisteren kocht bij de toeristische dienst in Quedlinburg heb ik zelf een tocht samengesteld. Een track heb ik niet, evenmin een digitale kaart. Wandeltekens onderweg en mijn wandelkaart moeten volstaan. Ik besluit mijn tocht te tracken met ViewRanger op mijn Smartphone maar omdat ik het programma niet goed ken, lukt me dat enkel voor de eerste 14 km; gelukkig heb ik op GPSies de rest perfect en foutloos kunnen reconstrueren.

Afdaling naar het Tiefenbachtal

Bij de start (520m) heb ik 2 mogelijkheden om door het bos naar het Tiefenbachtal te wandelen, groen bolletje of geel balkje. Ik volg het tweede en loop over een breed bospad steeds lichtjes dalend naar de samensmelting van de twee, bij een hut en een infobord over historische mijnbouw. Vanaf nu volg ik geel balkje langs de Tiefenbach waar je voortdurend overheen moet via (gladde) boomstambruggetjes.

Over de Tiefenbach

Naarmate je verder daalt, worden de begroeide rotswanden steiler. Er is verder geen mens onderweg. Uiteindelijk kom ik bij een bewegwijzerde T-splitsing waar de Tiefenbach in de Luppbode mondt. Links loop je naar Allrode, rechts langs de beek naar Treseburg (270m).

Langs de Luppbode naar Treseburg

Treseburg is een klein gehucht aan een kruispunt, beneden aan de monding van de Luppbode in de Bode. Startpunt van velerlei wandelpaden en dus met de nodige horeca.

Op een zonnig terras hou ik mijn eerste pauze terwijl groepjes wandelaars in alle richtingen weer verdwijnen. Velen komen hier toe vanuit Thale na hun tocht door het Bodetal en nemen de bus terug; anderen volgen bv. de Harzer Hexenstieg en verzamelen wandelstempels in één van de vele strategisch geplaatste Stempelstellen overal in de Harz.

Langs en boven de Bode

Ik loop terug over de Bodebrug en draai linksaf langs de rivier om de Bode stroomafwaarts te volgen richting Thale. Het pad is aanvankelijk breed en goed begaanbaar, lekker in de schaduw van de bomen. Beneden in het zonlicht meandert de Bode tussen de rotsblokken door, soms traag, soms met glinsterende stroomversnellingen.

Geleidelijk worden de kloofwanden steiler en rotsiger, het pad steniger en smaller, hier en daar zelfs al beveiligd met metalen leuningen, trapjes en looppaden. Het pad blijft goed begaanbaar al moet je wel geconcentreerd blijven. Soms moet je je een weg banen over het steenpuin dat met de laatste onweders naar beneden gekomen is, hier en daar over een omgevallen boom klimmen. De Bode verdwijnt in de diepte en tussen de bomen door krijg je mooie uitzichten op de diepe canyon.

Geconcentreerd blijven

In de buurt van de plek Bodekessel moet ik stevig klimmen, wat uiteraard beloond wordt met schitterende uitzichten. Hier ook sportieve families met kinderen die ik moet laten voorgaan bij de vrij spectaculaire afdaling. Deze leidt naar de metalen Teufelsbrücke en zo naar de linkeroever: in omgekeerde richting is dit voor veel dagjestoeristen zowat het eindpunt, net vóór die steile klim. Een mooi rotspad geeft onverwacht uit op de parasols van Gasthof Königsruhe (206m), op één van de smalste punten van de kloof.

Ik heb zowat 14 km afgelegd en strek de benen onder tafel op het buitenterras: een vers gerookt forelletje met een korst brood en een grote pint, meer moet dat niet zijn. Democratische prijzen trouwens, wat je op zo’n populaire plek niet zou verwachten. Verzorgd en lekker bovendien. De rokende medemens om mij heen verpest weliswaar de buitenlucht maar in het zonnetje verzamel ik nieuwe krachten voor wat komen gaat.

Aan de overkant van een stenen boogbrug draait links een pad naar de jeugdherberg van Thale en begint rechts een zigzaggend pad naar boven. Meestal in de schaduw gaat het steil naar boven over het verrassend goed begaanbaar rotspad. Een dalende familievader waarschuwt me voor steenslag hogerop.

Met uitzondering van enkele fotomomenten doe ik de beklimming tot aan het uitzichtpunt La Viershöhe (478m) in één ruk. Het uitzicht is adembenemend.

Ik herken het uitzichtpunt Rosstrappe aan de overkant van de kloof – daar waren we 3 jaar geleden. Hogerop verloopt het pad vrij horizontaal langs de afrastering van een dierenpark en met hier en daar nog uitzichtpunten over de kloof. Aan de ingang van het dierenpark takt mijn wandelroute (geel blokje) naar huis af naar rechts. Ik besluit echter een kijkje te nemen aan het uitzichtpunt: Hexentanzplatz (458m), nu ik toch hier ben.

Thale op het einde van de kloof

Links de Wurmberg, rechts de Brocken

De kermistoestanden en de horeca rond de grote parking laat ik rechts liggen; hier worden de oma’s per autocar naar boven gereden of komen via de Seilbahn voor Kaffee und Kuchen en alle mogelijke Schnitzel – en Wurstvariaties maar op de beveiligde kloofranden sta ik alleen. Met op de achtergrond de Brocken en de Wurmberg, de twee hoogste toppen van het Harzgebergte, beneden in de kloof de herberg van daarnet en rechts in de vlakte de rode daken van het stadje Thale. Nog een flinke slok uit de veldfles en dan keer ik terug naar de ingang van het dierenpark.

Van ginder kom ik

Een breed bospad (geel blokje) wordt een smal graspad en eindigt (slecht aangeduid) bij de verkeersweg naar Friedrichsbrunn nabij een bushalte. Ik steek de baan over, opnieuw het bos in en kom uit op een kaarsrechte brede bosweg, Lange Linie, die in de winter wellicht als Langlaufpad geprepareerd wordt.

Parallel met de verkeersweg takt mijn route nu iets attractiever af door een naaldbos en kruist opnieuw de verkeersweg aan de Schirmbuche (parking).

Schirmbuche

In stijgende lijn en goed bewegwijzerd loop ik het laatste stuk door het bos naar Friedrichsbrunn (546m) en de cirkel is rond. Wellicht had ik het laatste stuk aantrekkelijker kunnen plannen met een omweg langs de Ochsensumpfteich (i.p.v. de Lange Linie), we zullen het nooit weten. Al bij al een avontuurlijke en best pittige luswandeling in de Ostharz.