GR 5 Lanaken – Maastricht LAW 9-2

Wandeltijd: 10.30 – 16.00
Stilte: 1/5

Frontenkwartier Maastricht

Deze compleet vernieuwde etappe op GR 5/GR 561 stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. Ooit liep ik het oude traject van Veldwezelt naar Maastricht waar er op het eerste gedeelte niet veel plezier te rapen viel. Ik ben dus benieuwd naar het nieuwe traject.

Wandelvriend G. is weer helemaal de oude na een lelijke val met de fiets en zo parkeren we (gratis) aan het Cultureel Centrum van Lanaken bij de GR-wandelboom (samensmelting GR 5 en GR 561) en de bushalte. Het café van het CC is nog gesloten zodat we eerst even teruglopen naar de kerk om daar in café Bierpunt een goeie koffie te drinken. Kwestie van goed op te warmen want van de zonnige dag die al de hele week voorspeld wordt, is niks te zien. Het is somber en koud buiten.

Na de koffie trekken we onder de N78 naar de brug over het kanaal Briegden-Neerharen. Nadien volgen we het jaagpad in noordelijke richting tot bij de tweede brug. Aalscholvers, een reiger en een buizerd begeleiden ons tot daar.

We draaien weg van het kanaal naar een bosrand en lopen door open veld naar het jaagpad van de Zuid-Willemsvaart. Dat jaagpad brengt ons naar het dorpje Smeermaas waar we intussen bijna helemaal omheen gelopen zijn.

Zuid-Willemsvaart

We steken de brug over en komen naast de drukke verkeersweg uit bij de Maas. GR 5 volgt een graspad langs de oever en geeft uitzicht op een eiland in de Maas met flink wat watervogels.

De Maas

Intussen vliegen formaties ganzen over ons hoofd en bereiken wij een verkeersweg naar Boschpoort. Zowel links als rechts liggen nogal wat woonboten.

Bij een sluis steken we een uitloper van het kanaal over en lopen een industriegebied in. Verderop moeten enkele erg drukke verkeersaders overgestoken en is de nochtans nieuwe bewegwijzering erg verwarrend. De tekens spreken mekaar zelfs tegen maar dank zij de track komen we toch in het groen terecht van de Hoge Fronten.

De Hoge Fronten vormen de buitenste verdedigingsgordel van Maastricht. De oude bakstenen vestingsmuren creëren een habitat voor de beschermde muurhagedis zodat we een omweg moeten volgen over de buitenste muur (opnieuw open voor wandelaars vanaf 1 november tot half maart). Zonder tekens is het even zoeken naar het juiste traject. De bijzondere kerk waar we van tussen de vestingsmuren zicht op hadden, houden we aan onze linkerkant en we lopen nu door de woonstraten van Maastricht op zoek naar een picknickbank. Die vinden we uiteindelijk op een betonnen pleintje. Haastig schrokken we onze boterhammen op want het is verdomd koud.

Waldeckpark

We lopen langs de kanonnen van het Waldeckpark naar de vallei van de Jeker. We volgen die kronkelende rivier langs de sportterreinen van Maastricht (met veel hondenpoep) tot bij een kreupelbosje.

Langs de Jeker

Bij het uitkomen van het bosje krijgen we een magnifiek uitzicht op de Sint-Pietersberg links en de wijngaarden van de Apostelhoeve rechts. Bij het baantje naar Kanne lopen we op 5 meter van een reiger die hoogstens even naar ons blaast en zijn rug naar ons draait.

Wijnberg van de Apostelhoeve

Het café bij de paardenmanege is gesloten en zo trekken we over een steil bospaadje de helling van de Sint-Pietersberg op.

Boven ontmoeten we GR 128 die linksaf naar Maastricht loopt maar wij volgen GR 5 en LAW 9² Pieterpad tot aan de noordkant van de ENCI-groeve. De Sint-Pietersberg lokt altijd veel wandelaars en dat is nu niet anders. Op meerdere plekken heb je een fantastisch uitzicht over deze diepe canyon waar jarenlang goed geld verdiend is en die nu aan de natuur teruggegeven wordt. Zo is de canyon o.a. woongebied voor de oehoe; zelf spotten we een torenvalk in een boomtop.

We zijn intussen het uitzichtplatform genaderd en dus het officiële eindpunt van het populairste wandelpad van Nederland: het Pieterpad. Zo populair dat ik er in september niet in geslaagd ben overnachtingsplekken te reserveren – volgend jaar probeer ik terug augustus.

GR 5 duikt hier naar beneden (hoewel de poort naar de trappen mij gesloten lijkt) maar wij volgen de tekens van het Pieterpad om de Zonneberg (opvallende hoeve) heen. Daarbij dalen we steil af langs een grottencomplex om dan linksaf de flank van de Zonneberg te volgen.

Wijnranken op de Zonneberg

Daarbij lopen we door een weide en hebben aan onze rechterkant zicht op nog meer druivelaars en een kudde grote grazers. Rustige paadjes brengen ons naar de parking bij Fort Sint-Pietersberg.

We volgen nu gewoon het wit-rood van LAW 9 en GR 128 naar het centrum van Maastricht, passeren de Jeker en de buitenste stadsmuur en vinden bij de binnenste stadsmuur een gezellige bruine kroeg: Café De Pieter. Hier is het goed toeven. Toch dwingt de klok ons om verder de binnenstad in te trekken, langs de Bisschopsmolen en de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouwe, over de Sint Servaasbrug naar het station en de bushaltes. Aan perron D vertrekken de bussen van De Lijn naar België: bus 63 rijdt om het uur maar wij nemen bus 45 die even goed naar Lanaken rijdt (en daarna verder naar Genk en Hasselt). Een kwartiertje later staan we terug aan de auto.

Ik vond het een wandeling met erg veel afwisseling. Jammer dat we in Maastricht niet meer tijd hadden maar dat moeten we dan maar eens inhalen want die stad is zeker een volgende citytrip waard.