GR 128 Wespelaar – Leuven

Treinstapper Wespelaar
Topogids: Streek-GR Dijleland, Wandelen in Vlaams-Brabant
Weer: zwaar bewolkt, motregen, 11°C
Stilte: 3/5 (Brussels-Zaventem, E314)

Dijle in Rotselaar

Met het huidige herfstweer is het een beetje gokken; gisteren was een veel mooiere dag dan voorspeld, dus waarom vandaag niet? Mijn trein naar Leuven wacht in het station van Aarschot braaf op een andere trein waardoor ik in Leuven mijn aansluiting mis en naar een leeg perron gespurt ben. Drie kwartier wachten op de volgende. De kelner van Café Sport heeft wellicht slecht geslapen en moet zo nodig allerlei klussen doen vóór hij me wil bedienen.

Leibeek in Wespelaar

Aan het station van Wespelaar word ik gelijk begroet door 2 overvliegende halsbandparkieten. Terwijl ik langs de baan naar de aansluiting met de GR loop, is de hemel zwaar betrokken maar het is voorlopig droog en redelijk windstil. Het drassige stuk door het herfstige natte bos langs de Leibeek noopt tot voorzichtigheid. Mijn linker knie doet pijn (waarschijnlijk vanuit de onderrug), mijn rechter wreef doet pijn én mijn onderbuik. Dat begint goed.

Langs enkele bunkers van de KW-linie bereik ik met een bewust laag gehouden tempo de eerste huizen van Wakkerzeel. Het mooie centrum wordt heraangelegd zodat ik niet meteen doorheb dat de aloude herberg ’t Schuurke geopend is.

Binnen word ik heel vriendelijk ontvangen en uitgenodigd om aan te schuiven aan het buffet. Ik opteer echter voor een verse tomatensoep met brood en een Rochefort 10 – voor die prijs kan ik hem niet laten staan! Na het eten ga ik even kijken wat ik gemist heb: een gevarieerd buffet voor 14€, elke maandag en dinsdag (gesloten op woensdag en donderdag): een aanrader! In 1914 werd deze herberg als lazaret gebruikt voor de vele gewonde Belgische soldaten in de Slag bij Rotselaar terwijl vanaf de kerktoren instructies werden gegeven aan de artillerie.

Onderweg naar Rotselaar

Langs rustige veldwegen ben ik intussen aangekomen bij het Monument voor de gesneuvelden in Rotselaar en verderop bij de Dijlebrug en de molen waar die bloederige veldslag plaats vond. Blijkbaar bevindt zich in de molen een ambachtelijke bakkerij.

Langs de molenbeek met vistrap loop ik verder door rustig akkerlandschap en krijg zicht op de Kesselberg bij Leuven. De hemel kleurt donker boven de Dijle en het begint te motregenen. Een vijftal zwanen brengt ‘kleur’ in het sombere landschap en doet het geploeter over de modderige rivieroever vergeten.

De pijn in knie en voet is verdwenen maar het wordt hoog tijd om iets aan die onderbuik te doen. Dat kan in het zwembad van Putkapel waar ik het toilet mag gebruiken.

Opgelucht loop ik onder de spoorweg Leuven-Aarschot door en steek nadien de brug over over de E314. Van hieruit heeft de wandelaar een mooi uitzicht op de eerste getuigenheuvels van het Hageland, de eerste sinds het Vlaamse Heuvelland en van dezelfde oorsprong aan de Diestiaanse Zee. Verderop begin ik aan de steile beklimming van de Honkelberg.

Beklimming van de eerste getuigenheuvel van het Hageland

Boven wacht een wandelboom op de splitsing met streek-GR Hageland. Terwijl ik dalend en klimmend door de Zounk naar de Meesberg loop, vraag ik me andermaal af welk gemeentebestuur in godsnaam ooit toestemming gegeven heeft aan de Porsche- en BMW-bezitters van deze wereld om hier midden in het Sint-Gertrudisbos, ver weg van alle voorzieningen, villa’s neer te poten en daar de nodige bomen voor te vellen! Ja, zelfs een manege uit te baten.

Via het Begijnbos bereik ik uiteindelijk de groene grasvlakte op de Kesselberg. Een wat ouder echtpaar is juist puffend bovengekomen en samen kijken we uit over de lawaaierige ketel met de skyline van Leuven.

Via trappen daal ik de 75 meter hoge ijzerzandsteenklomp af. Vandalen hebben hier en daar moedwillig wat treden stuk getrapt wat de afdaling gevaarlijk maakt.

Eens beneden beland je onmiddellijk temidden van het verkeerslawaai in Kessel-lo. Toch kan het parcours over smalle paadjes langs de achtertuinen me wel bekoren. Vooral een mooie bessenhaag met bloeiende passiebloemen vind ik geweldig.

Een fluogroene parkiet scheert boven mijn hoofd en even later, voorbij enkele sportvelden, bereik ik de wandelboom aan het Provinciedomein van Leuven. Hier kies ik de GR 128-Variant naar Leuven centrum. In het mooie park met zijn vele vijvers staat de obligatoire bladblazer lawaai te maken terwijl kraaien zich bepaald dichtbij wagen om een hapje mee te pikken.

Eens het aantrekkelijke domein uit moet je noodgedwongen langs een drukke straat naar het station. Op een fietspad onderweg word ik tweemaal van de sokken gereden door fietsende scholieren op weg naar huis; als je niet wegspringt, heb je prijs. In tegenstelling tot in 2008 – dit traject liep ik toen in omgekeerde richting integraal op SGR Dijleland – kom je uit aan de voorkant van het station, bij de bushaltes. Ik heb nog ruim een half uur vóór de volgende trein en geniet in volkscafé Brasserie National van een blonde Affligem.

Mooie tocht. En misschien jammer als de vernieuwde GR 128 tussen Wakkerzeel en Rijmenam het parcours van GR-Dijleland gaat volgen, ver weg van de treinstations van Wespelaar en Haacht. [Intussen is mij verzekerd dat GR 128 het bestaande traject blijft volgen; zie commentaren]

Mijn Track                Mijn Foto-album

10 Reacties op “GR 128 Wespelaar – Leuven

1. De ambachtelijke bakker in de molen van Rotselaar is een aanrader! Alleen open op donderdag vanaf 16u! Een gepensioneerde bakker die niet gaat … wandelen maar die brood bakt op grootmoeders wijze.

2. We zijn het al zo gewoon , als we op een GR gaan wandelen nemen we de trein ..supergemakkelijk !
    In Holsbeek hebben we ook al eens gewandeld , mooi daar en het klimt daar goed ..je hebt een mooie etappe gelopen Guido!

3. Mooi verslag. Ideale etappe om met de trein te doen. En dankzij de aanwezige horeca ook voor ons met de kleine kinderen een plus! Gaan we zeker eens doen.

4. Une belle étape réalisable avec le train … c’est bon à savoir 🙂 Toujours un plaisir de te lire !

5. Hallo Guido, in Vlaams-Brabant zijn de wijzigingen van de GR 128 vrij beperkt. De stations van Wespelaar en Haacht blijven dicht bij het GR 128-traject. Wijzigingen van het traject zijn voornamelijk in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. We hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk in de buurt van stations te passeren, in Oost-Vlaanderen liggen de stations van Oudegem (bij Dendermonde) en Wetteren nu ook langs het nieuwe traject. Normaal gezien zouden alle nieuwe trajecten ondertussen ook gemarkeerd moeten zijn.