SP 15 Wissekerke – Colijnsplaat

Weer: zonnig, windstil, 3°-7°C
Stilte: 5/5

Zandkreekdam, Veerse meer

Een zonnige zondag in een sombere herfst 2019: en wijle weg! ’s Morgens nog het ijs van de ruiten gekrabd en samen met wandelvrienden G. & L. op weg naar Colijnsplaat in Nederland. Parkeren aan de Oude Haven en met één auto terug naar Wissekerke zonder n. Bij het uitstappen voelen we meteen de kracht van de zon en even later laten we de Terluchtse Weel achter ons en lopen door de vlakke polders langs eenzame boerderijen.

Onderweg langs de lange dijken die het land moeten beschermen, ontmoeten we enkel mountainbikers en lokale wandelaars met hond. Boven een veld met geel mosterdkruid jaagt een velduil – we staan versteld van de spanwijdte – en ergens roept een buizerd.

Wolphaartsdijk komt in zicht

In de verte zien we de hoge molen van Wolphaartsdijk, een dorp op een voormalig eiland. Op deze plek verdween in 1334 het dorp Oostkerke in de golven! We verlaten het dijkpad omheen het dorp, op zoek naar horeca en lopen tot bij het opvallende protestantse kerkje. Maar het dorp lijkt uitgestorven zodat we onze picknick houden op een bankje bij de plaatselijke supermarkt.

Na de picknick vinden we het Streekpad terug net buiten het dorp en volgen de Noorddijk. Rechts onder vlucht een haas over de geploegde akkers. Plots ziet Georges op de akkers links onder 5 reeën aanstormen. Ze zijn duidelijk ergens opgejaagd geweest en hollen in blinde paniek in onze richting. Helaas is onze dijk met hoge draad afgesloten (begrazingszone schapen) zodat ze naar de schijnbare beschutting van een tuin bij een huis vluchten, onttrokken aan ons oog.

We zijn intussen bij de dijk van het Veerse Meer aangekomen. Van boven op de dijk hebben we zicht over het meer tot aan de Zandkreekdam (Deltaplan 1960): de verbinding met Noord-Beveland. We volgen het fietspad onderaan de dijk en beklimmen het talud naar de Deltaweg (N266) die over de Zandkreekdam voert.

Oude Veersteiger Katseveer

Aan de overkant hebben we zicht op het strand bij de Oude veersteiger Katseveer: als kleine kinderen kwamen we met pa en ma in onze oude Ford Cortina naar hier om te zwemmen, mosselen te plukken en krabben te vangen. Hoe vreemd is het dat je nu een totaal andere kijk hebt op het landschap dan toen als kleine dreumes. Voor mij beperkte het landschap zich tot het strand tussen dijk en veersteiger… Nu hebben we een mooi zicht op de Oosterschelde enerzijds en het Veerse Meer anderzijds.

Dijkpad afgesloten

Net als we de ophaalbrug over de sluis overlopen – beneden wacht een zeiljacht – klinkt een alarmsignaal. We steken nog vlug over terwijl de slagbomen één voor één naar beneden gaan, eerst voor de voetgangers en fietsers, veel later voor de auto’s. Via een betonnen trap gaan we de dijk af, lopen onder de N266 door en willen het dijkpad volgen aan de overkant: dat is echter afgesloten zodat we binnendijks een asfaltbaantje moeten volgen naar een afgelegen boerderij. Aan de andere kant van de dijk horen we het geroep van de scholeksters en het gejodel van de wulpen. De brug achter ons staat pal omhoog nu.

Verderop mogen we nu toch de dijk op. Tegen het licht in zien we mannen met emmers in de weer op de schorren. Wat ze precies zoeken, blijft een raadsel: kokkels, mosselen, zeewier? Het is hier wel lekker zitten op een bankje in de zon en uit de wind.

Buitendijks volgen we verder het graspad en proberen niet te veel in de schapendrollen te trappen; anderzijds zijn we zo gefascineerd door de vele watervogels beneden dat we dat vlug opgeven. Dan stel ik vast dat de track afwijkt van de bewegwijzering. De eerste loopt binnendijks naar het dorpje Kats terwijl de bewegwijzering de oever van de Oosterschelde blijft volgen: toch een flinke omweg! Een grote werkhaven, aangelegd voor de bouw van de Zeelandbrug en voor onderdelen van de Stormvloedkering verhindert de doorgang zodat we helemaal terug naar de dorpskern moeten. We passeren daarbij een opvallende boom met vogelkastjes – in Kats wonen naar verluidt heel wat kunstenaars:

We beslissen de gelopen omweg te compenseren door het stukje naar de dorpskern af te snijden en zo komen we via wat woonstraatjes terug op de track bij het buitenlopen van Kats. Die laatste kilometers willen we toch nog profiteren van het zonlicht.

Oesters & Meeuwen

Aan de overkant van de werkhaven komen we terug op de machtige Oosterscheldedijk. De afsluiting staat open en we opteren om over de dijk naar de Zeelandbrug toe te lopen, met zicht op de brug, de Oosterschelde en de watervogels. Die brug lijkt met moeite dichterbij te komen.

Een torenvalk jaagt op muizen en verplaatst zich telkens we te dicht naderen. Op de arduinen dijkstenen liggen oesterschelpen die meeuwen naar beneden hebben laten vallen. Af en toe zien we bergeenden en kleine zilverreigers, naast flukse steenlopertjes, talrijke scholeksters, futen en grote zilvermeeuwen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dicht bij de prachtig witte Zeelandbrug moeten we over een afsluiting: dat verklaart waarom we onderweg geen mens zijn tegengekomen. Boven over de dijk lopen, was blijkbaar verboden: oeps! Maar die poort in Kats stond wel open! En op het fietspad binnendijks zouden we geen moer gezien hebben van de Oosterschelde of de Zeelandbrug (die trouwens vandaag voor het verkeer was afgesloten). We lopen onder de elegante brug door en zien aan de overkant de plompe kerktoren van Zierikzee. Verderop deint de Oosterschelde geweldig uit wat meteen verklaart waarom de brug op deze plek gebouwd werd.

Intussen is de zon al danig gezakt en zijn we toch blij met onze warme jassen. We passeren een mooi monument voor de Verdronken Dorpen van Zeeland en naderen de jachthaven van Colijnsplaat. Een vissersboot vaart net de haven binnen.

Een vissersboot vaart net de haven binnen

Aan de Oude Haven vinden we de auto terug maar we zoeken toch even de horeca op: hebben we verdiend! Keuze genoeg voorbij het monument ‘Houen jongens’ aan het begin van de Voorstraat. Net als Kats is Colijnsplaat een voorstraatdorp. Niet toevallig ligt aan het ene einde van de Voorstraat de kerk en aan het andere de haven. Wij kiezen voor de oergezellige bruine kroeg Juliana om onze dorst te lessen en worden er hartelijk ontvangen. De schoondochter blijkt een Vlaamse te zijn afkomstig uit Zoersel in de Kempen.

Oude Haven van Colijnsplaat

Wanneer we even later buitenstappen, baadt de jachthaven in de gouden kleuren van een prachtige zonsondergang. We lopen dus nog even de dijk op om o.a. de Zeelandbrug te zien oplichten in het laatste zonlicht. Voorwaar een dag om in te kaderen.

Voorstraat Colijnsplaat

We hebben genoten van deze derde tocht op het Streekpad Oosterschelde; de aandachtige lezer heeft ook gezien dat ik aan alle 3 etappes de hoogste score geef voor stilte (= afwezigheid van lawaai van storende menselijke activiteiten). De volgende etappe zal ons naar de Afsluitdijk Neeltje Jans brengen. Op deze etappe was de bewegwijzering matig te noemen.

“Houen jongens”

Mijn Track                          Mijn Foto-album

2 Reacties op “SP 15 Wissekerke – Colijnsplaat

1. Bedankt om het te delen! Ben als tiener in de omgeving op kamp geweest. Veel genoten van de ruimte en de frisse lucht.