RB 8: A la rencontre de trois vallées

RB 8 Brabant-Wallon: Court-Saint-Etienne – Faux – Sart-Messire-Guillaume – Baurieux – valleien van de Dijle, de Houssière, de Orne en de Thyle –
(GR 121) – Luswandeling:  20 km (388 ↑HM)
Wandeling 8 Topo-gids RB Brabant-Wallon 2010 (ingekort)
Datum: wo 5 februari 2020
Weer: zwaar tot wisselend bewolkt met beetje zon, 7°C
Wandeltijd: 10.40 – 15.30
Stilte: 1/5

Vertrek uit Court-Saint-Etienne

De lezer zal denken: het begint hier zo stilaan op een blog over Nederlandse GR’s te lijken. Vandaar dat ik vandaag de trein (3 stuks) neem naar Court-Saint-Etienne in Waals-Brabant. Daar doe ik van thuis uit maar liefst tweeënhalf uur over! Een randonnée en boucle: da’s lang geleden.

Van het station loop ik het dorp in dat er een beetje groezelig, rommelig en armtierig uitziet zoals alles in de buurt van Waver en Ottignies. Omdat er aan de kerk geen horeca te vinden is, maak ik rechtsomkeert naar café Le Monument voor koffie en WC. Onderweg kom je geen horeca tegen. Na de koffie loop ik terug naar de kerk en vervolg mijn weg naar een parkje met enkele vijvers.

Een drassig pad volgt de snelstromende Thyle en maakt dan bij de spoorweg rechtsomkeer om via een tunneltje onder de sporen te duiken. Daar klimt een slijkerig paadje de helling op en biedt al gauw een panoramisch uitzicht over de vallei.

De zon probeert door het ochtendgrijs te breken maar dat lukt voorlopig niet zo best. Mijn wandelstokken bewijzen goede diensten want het klimmende pad is spekglad. Boven aangekomen wacht een eerste bezienswaardigheid: het mausoleum van Goblet. Een obelisk en wat sfinxen maken het plaatje van grootheidswaan compleet.

Op de parking naast het kerkhof is een toilet voor de bezoekers. Het straatje geeft uit op een smalle veldweg met mooi uitzicht op de Dijlevallei.

Glibberend en schaatsend probeer ik zonder vallen beneden op de Ravel te geraken. Deze volg ik tot aan een vroegere spoorovergang. Eens de brug over de Dijle en de grote baan over, klimt een trapje naar een hoger niveau. Achter de huizen door gaat het nu eens over een Sentier Touristique, dan weer door een woonstraat en tenslotte over een modderpaadje langs de wild schuimende Cala (die ken ik nog van de GR 126) tot op een verkeersweg rond een kasteelachtige villa in opvallend gele kleur. Verderop passeer ik de indrukwekkende Cense de Bégipont met opvallende kapel.

Cense de Bégipont

Eventjes volg ik nu een drukke verkeersweg om dan voorzichtig over te steken naar de Ravel. Die volg ik een tweetal kilometer, onder het kunstig met graffiti beschilderde viaduct van de N25 door tot bij het verdwenen station van Noirhat. Hier gaat het opnieuw linksaf, over de Dijle die hier smaller is dan de Thyle daarstraks en tussen enkele industriële gebouwen om dan voorbij het laatste huis een holle weg in te lopen. Terwijl ik uit het dal klim, bedenk ik dat dit misschien wel de meest imposante holle weg is waar ik ooit doorheen gelopen ben. De muren worden steeds hoger en de ondergrond steeds drassiger.

Boven op het plateau keer ik eerst via een woonstraat, dan over een slijkerige bospad terug naar de N25. Vervolgens draait een smal veldpaadje met panoramisch uitzicht naar het zuiden. Een holle kasseiweg daalt steil af naar het plaatsje Faux, kruist bij de treinhalte de sporen en steekt de brede Thylevallei over tot boven het dorpje Sart-Messire-Guillaume. Onderweg heb ik een leuke babbel met een nieuwsgierige ‘monsieur’ die zijn brievenbus leegmaakt. Aan het einde van weer zo’n smalle ‘sentier’ zie ik tot mijn opluchting een bankje. En kijk, er staat voor het eerst een GR-teken. Ik ben op de GR 121 en zal zo dadelijk aan een stuk beginnen dat ik al in omgekeerde richting liep. Maar eerst boterhammetjes.

Uit de richting van het bos komt met stevige tred een kranige wandelaar aangelopen. Hij vraagt of ik ook de GR doe en vertelt hoe hij als gids van een Brusselse wandelgroep (Pégase) een GR-tocht aan het voorbereiden is. We hebben een aangename conversatie en dan vervolgt hij fluks zijn weg. Even later ga ik in de achtervolging en volg enkele aangename wegen tot aan een wei bij de historische Cense de Sart. Het paardje dat ik 3 jaar geleden fotografeerde, staat er nog:

Chapelle de Sart

Ik klim langs de Chapelle de Sart (16de eeuw) het bos in en kom boven uit op een plateau. Mijn collega zit een eindje verder in het zonnetje zijn baguette te eten en opnieuw maken we een praatje. Hij blijkt een verwoed Compostellaganger te zijn en probeert me te overtuigen van de aantrekkingskracht van zo’n pèlerinage. Hij probeert het in ’t Nederlands, ik in ’t Frans. Dan neem ik voor goed afscheid en volg verder de GR 121 over de weidse velden van het plateau. Dat ik de wind in de rug heb en het zonnetje door de wolken priemt, is hier boven zeker geen nadeel.

Na een kilometer of twee begint het pad stilaan te dalen. Een aloude holle weg brengt me voorbij de legendarische Pîre qui toûne (pierre qui tourne). Klokslag middernacht op de toren van Court-Saint-Etienne draait deze oude megaliet zich volgens de legende om zijn as 😉

Bijna beneden, in de straten van het gehucht Beaurieux, draai ik de Rue du Moulin in en passeer de gerestaureerde watermolen van Beaurieux.

Ik volg een drukke verkeersweg naar het viaduct onder de N25. Van gele kwikstaarten op de rivier de Orne is vandaag geen sprake. Eens de luidruchtige N25 onderdoor is het even zoeken naar de GR-tekens. Een foutief geplaatst witrood kruis brengt me van de wijs. Je moet wel degelijk voorbij het kruis tot tegen de bosrand om dan rechtsaf diezelfde bosrand te volgen. Een mooi pad slingert tussen de bomen, eerst op gelijke hoogte maar dan gaat het bijzonder steil omhoog de beboste helling op.

Ik pas mijn tempo aan zodat ik zonder stoppen en gelijkmatig boven geraak. Daar komt het bospad uit op een asfaltwegje dat ik naar links volg. Ik passeer het punt waar GR 121 rechtsaf buigt en loop rechtdoor tot bij een kruispunt met bankje. Een laatste slok en dan buig ik linksaf op een mooi bospad naar het Plateau de la Quenique, hoog boven Court-Saint-Etienne. Het doet me terugdenken aan de streek rond Spa (!).

Zonder bewegwijzering volg ik nu de GPS-track linksaf door het bos naar beneden; er is nauwelijks een pad zichtbaar. Beneden is het niet ver meer naar de eerste straten van Court-Saint-Etienne. Ik kom uit bij een brug over de Dijle maar volg een pad langs de rivier tot bij het station. Onderweg zie ik mijn trein vertrekken.

Dat betekent: een uur wachten! Dan nemen we toch gewoon TEC-bus 28 die 10 minuten later eveneens naar Ottignies vertrekt! Ik heb gelukkig nog krediet op mijn TEC-kaartje. Als ik even later aan het station van Ottignies uitstap, haal ik nog net dezelfde trein naar Leuven waar ik anders had moeten op wachten. Het mag ook eens meezitten. In de trein herbekijk ik mijn foto-oogst van vandaag en kijk tevreden terug op een mooie tocht in mijn geliefde Waals-Brabant.

Mijn Track                        Mijn foto-album

P.S. Mijn track had ik met behulp van de topogids zelf getekend met Basecamp; het voordeel was dat ik de handen vrij had onderweg en mijn wandelstokken kon gebruiken.

7 Reacties op “RB 8: A la rencontre de trois vallées

1. Une belle rando dans une région que je connais bien …

2. I recall the watermill and the moving stone at midnight from my walk along the GR121 Guido. It’s definitely a lovely area to explore. I would be interested to see your Track when/if you are able to publish it.

3. dag Guido

klopt de stiltewaardering van 1/5 wel?

• Beste Ruud, jawel: enkel het stuk van Sart richting Beaurieux geniet je van de stilte tot ook daar de N25 hoorbaar wordt. Verder is er zowat overal verkeerslawaai te horen. Ik ben daar bijzonder gevoelig voor en streng. Maar wees gerust: ik heb wel degelijk genoten van de zangvogels onderweg; het leek wel lente 🙂