SP 5 Brabants Vennenpad: Tilburg – Oisterwijk

Datum: ma 29 juli 2019
Traject: Etappe 12B: Station Tilburg – Station Oisterwijk, 16 km
Topogids: Brabants Vennenpad, Streekpad 5 Kampina – De Groote Heide,
258 km, Nivon 2019
Gelopen etappes
Wandeltijd: 10.05 – 14.00
Weer: zonnig, 25°C
Stilte: 3/5

Wandelen langs vennen

Aan dit streekpad in Noord-Brabant (NL) wou ik al lang beginnen maar het was wachten op de nieuwe topogids van Nivon om op de hoogte te zijn van alle vernieuwingen. Als entree kies ik een eerder kort traject van station naar station. Dankzij mijn ervaring met het Pieterpad is de route naar Tilburg via Turnhout me bekend. Buslijn 450 (alias de drugsbus) brengt me op 58′ naar het station van Tilburg. De bushalte daar is intussen volledig vernieuwd zodat je aan de centrumkant van het station uitstapt.

Tilburg

Even mijn O.V. chipkaart opgeladen aan de automaat en dan volg ik nauwgezet de beschreven route in de topogids, kaarsrecht door het centrum waar de eerste klanten de terrasjes bevolken.

Piushaven

In de buurt van de Piushaven is het ronduit smerig; overal ligt troep maar er zijn groepjes vrijwilligers onderweg om alles op te ruimen. Ik volg verder het binnenkanaal, soms over vlonders of ophaalbruggen, loop de Ringbaan onderdoor en kom uit bij het Wilhelminakanaal aan de kanaalkom.

Zwaaikom Wilhelminakanaal

Aan de overkant draai ik linksaf een natuurgebied annex waterzuiveringsstation in om uit te komen bij Huize Moerenburg, een stalen skelet van wat ooit het eerste stenen herenhuis in Tilburg was. Een vriendelijke man stelt me gerust dat de smurrie die overal in Tilburg te zien was, een tijdelijk probleem was, te wijten aan de grootste kermis van West-Europa. De kermis werd inderdaad net afgebroken en verder is de stad een nette plek om te wonen, zegt hij.

Moerenburg

We nemen afscheid en ik loop een eerste keer het beekje Voorste Stroom over om via enkele kantelpoortjes een natuurgebiedje in te stappen. Later gaat het over een fietspad drie keer onder de A65 door. Aan de overkant bereik ik over zandpaden de Baksevenweg waar aanlooproute en Streekpad 5 samenkomen. Rechts gaat het naar Hilvarenbeek maar ik moet de zandweg nog een eind volgen. Intussen ben ik 6,5 km onderweg geweest.

Het streekpad verlaat de zandweg om linksaf over een graspad tussen de weides te lopen naar een leuke hangbrug over de Voorste Stroom. Ik bedenk dat ik een foto zou moeten sturen naar mijn eigenste gemeentebestuur: die slimme Nederlanders hebben hier toch maar een betaalbare oplossing gevonden om een wandelpad over de rivier te creëren; het hoeven niet altijd dure oplossingen te zijn die jaren kosten om gerealiseerd te worden.

Hangbrug Voorste Stroom

Ik volg verder het graspad, deels overwoekerd, langs struiken met heerlijke braambessen. Het is intussen behoorlijk warm en wanneer ik fietscafé Mie Pieters bereik, is het balen dat het maandag is en dus sluitingsdag. Er zit niets anders op dan verder te stappen, Landgoed Ter Braakloop in. Links wacht het eerste vennetje van de dag: het Schaapsven (titelfoto). Ik volg een kaarsrecht onverhard pad (naast het verharde fietspad) door het bos en passeer de Pierenberg, waar ooit ‘kwaaie pieêren’ aan de galg opgehangen werden. Het landschap voelt als thuiskomen op de Kempense Heuvelrug in Herentals.

Het geroep van een buizerd in de boomtoppen trekt zodanig mijn aandacht dat ik 200 m te ver loop en terug moet om de afslag in het bos te nemen. Het valt me op hoeveel jonge loofbomen dramatisch last hebben van de droogte.

Last van de droogte

Vanaf nu volg ik een heel aangenaam smal en slingerend bospad, misschien wel het mooiste stukje van de dag. Bij de Kapel Onze Lieve Vrouw van de Vrede kruis ik een baantje en passeer verderop een savanne-achtige open vlakte (Oude Hondsberg).

Oude Hondsberg

Als de begroeiing dichter wordt, bereik ik het riviertje De Reusel en volg even het overgroeide oeverpad. Doet me wat denken aan de Dommel (Pelgrimspad).

De Reusel

Waar het streekpad wegdraait van de Reusel, loop ik doorheen het mooie Rietven.

Rietven

Het pad verandert opnieuw van bospad in zandpad en draait rond het ven opnieuw over de Reusel. Intussen ben ik het natuurgebied Oisterwijkse Bossen en Vennen ingelopen. Het is nu niet ver meer tot Natuurpoort en Ontmoetingscentrum Groot Speijck, waar ik samen met de dagjestoeristen moet vaststellen dat het maandag is en dus sluitingsdag.

Ik neem afscheid van het SP en steek het speelveld over waar ik mijn picknick houdt op een bankje; ik ben 3 uur onderweg. De aanlooproute naar het station is – in tegenstelling tot het eerste stadsgedeelte in Tilburg – prima bewegwijzerd. Op die aanlooproute bevindt zich aan de rand van het bos nog wel een goed bezochte horecazaak maar ik heb beslist om in Oisterwijk zelf iets te drinken.

Oisterwijk

Op die 2,5 km steek ik de Achterste Stroom over (voormalig Reusel), loop door groene woonwijken met een alleraardigst graspleintje, kruis de Voorste Stroom voor de derde keer – intussen een brede rivier – en bereik het centrum. Even een foto van De Lind, het zogenaamde Trouwlaantje, en dan zoek ik een terrasje op voor een frisse Hertog Jan.

De Lind of Trouwlaantje in Oisterwijk

Het station is om de hoek. Even wachten op de trein naar Tilburg (2 per uur) en daar aangekomen, een half uurtje op de bus naar Turnhout (om het uur). Tijd om terug te kijken op mijn allereerste tocht op het Brabants Vennenpad. Prima meegevallen! Doen we nog!

Mijn Track                          Mijn album

Een Reactie op “SP 5 Brabants Vennenpad: Tilburg – Oisterwijk

  1. Pingback: SP 5 Hilvarenbeek – Tilburg | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.