GR 561 Lommel station – Nederlandse grens

Topo-gids GR 561 Kempen-Maaspad
Tocht:  12 km (traject Lommel station – Lommelsedijk)
Datum: woensdag 7 oktober 2015
Weer: somber, motregen, wind 15°C
Wandeltijd: 12.35 – 15.25
Stilte: 2/5

Afb 00009

Een kortere tocht vandaag; dat met het oog op de volgende etappe naar Valkenswaard. Later vertrokken ook, met de auto hoewel dat even goed met de trein zou kunnen. Vanaf de parking van Lommel Station volg ik de GR-tekensAfb 00001 eerst een poos langs de sporen, draai dan een bos in en loop vervolgens door de woon- en winkelstraten van Lommel. Niet echt boeiend. Vanaf de Delhaize zie ik geen enkele aanduiding meer en volg dan maar de GR-track naar het centrum waar net de wekelijkse markt aan het opkramen is. Even een foto van het mooie stadhuis en het beeldje van de Lommelse Teut, toepasselijk verstopt tussen de marktkramen.

Langs het Glazen Huis en het cultureel centrum loop ik nog steeds door woonstraten richting voetbalstadion. Her en der zijn GR-tekens bewust

Afgescheurde tekens

Afgescheurde tekens

afgetrokken! Boven de boomtoppen uit pronken de fraaie draagpylonen van evenementenhal De Soeverein waar trouwens de GR-tekens naar links verwijzen terwijl de track rechtdoor wil. Ik heb altijd geleerd van in dat geval de tekens (het meest recent) te volgen en passeer de hemen van minstens 4 Lommelse jeugdverenigingen. Intussen geen enkel GR-teken. Ik begin te twijfelen en keer helemaal op mijn stappen terug maar neen, ik had wel degelijk goed gekeken. Nogmaals voorbij de hemen en dan een zandweg op. Na een hele tijd vind ik eindelijk het eerste geruststellende bevestigingsteken.

Afb 00007

Ook verderop in de dennenbossen blijven de tekens schaars en is het een beetje zoeken. Aan de linkerkant duiken een paar mooie vijvers op, blijkbaar oude zandputten voor de glasproductie. Wij zijn intussen vlakbij het Kempisch Kanaal dat we via een elegante voetgangersbrug dwarsen. Op een bankje aan de overkant van het kanaal is het goed picknicken. Het mooiste stuk van deze tocht komt er nu aan, te beginnen met de passage van de Blekerheide en de dichte dennenbossen nabij de Nederlandse grens. Aan grenspaal 190 passeert een mooi geasfalteerd fietspad dat door de bossen slingert, wellicht aangelegd om de verblijfstoeristen van het nabije Vakantiepark Vossenmeren te verleiden tot een actieve vakantie.

Dit gebied is voor mij geen nieuwland. Verderop in het bos zijn 2 mensen van Waters en Bossen opmetingen aan het doen – het wordt hier dus wel degelijk goed onderhouden. Had ik al verwezen naar het oorverdovende lawaai van de straaljagers die ons grondgebied hier verdedigen? Te horen tijdens de hele tocht. Ik volg wat waarschijnlijk een oud grenspad was (jeepweg) uit het bos, langs een maïsveld en een stukje gerooid bos tot op de baan Lommel-Luyksgestel.

Afb 00019

Hier verlaat ik de GR naar links om zo’n 800 m verder een bushalte te vinden van Buurtbus 472. Deze rijdt om het uur (enkel in de week) en is net weg. Het weer is plots omgeslagen en de motregen gaat over in stevige regen met felle windstoten. Op mijn bankje zakt meteen ook de gevoelstemperatuur en niet zonder opluchting zie ik stipt om 16.15 een mini-busje naderen. Een chipkaart heb ik niet maar voor standaard 3,5 € mag je ook zo comfortabel en snel mee naar Lommel Station.

Foto-album

10 Reacties op “GR 561 Lommel station – Nederlandse grens

  1. Dit weekend deze etappe gelopen. Ondertussen was de bewegwijzering prima in orde. Het beeldje van de Lommelse Teut heb ik helaas gemist door de rommelmarkt op het plein. Leuk om je ervaring nog eens te herlezen en de foto’s te herbekijken.

  2. Pingback: GR 564 Lommel – Hechtel | guidowke's wandelblog

  3. We zijn dat niet gewoon dat de GR-bewegwijzering niet zo duidelijk is. Jammer dat er klevers moedwillig verwijderd zijn.

  4. Pingback: Zoersel ..Pol en Mariëtte wandeling. – On the road

  5. Wirklich?
    Ist mir nicht augefallen 😦 das ist ja doof

  6. Na eure Bustickets sind ja noch einigermaßen günstig, wir hatten letztens 4,75 € pro Person und Hund. Unfassbar.

    Ich sende mal einen lieben Gruß an euch und wünsche noch ein schönes Wochenende.

    Liebe Grüße
    Elke

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

