GR 57 Etappe Esneux – Comblain-la-Tour

DE GARE EN GARE – VAN STATION NAAR STATION TUSSEN ESNEUX EN COMBLAIN-LA-TOUR

Datum:  25 januari 2015
Traject: Esneux – Comblain-la-Tour, 23 km
Topogids GR 57 Vallée de l’Ourthe et Sentier du Nord, Juin 2008
Wandeltijd: 11.00 – 17.00
Weer: mistig, nat, 1-2°C
Stilte: 5/5

Roches Noires, Comblain

Roches Noires, Comblain

Gisteren morgen stond ik klaar met gepakte rugzak. Nog even naar de bakker en … begint dat daar te sneeuwen!!! Twijfel, twijfel, zelfs nadat ik beslist had dat het te gevaarlijk was om te vertrekken. Op het radionieuws hoorde ik dat de auto’s stil stonden op de E25: oef, goeie beslissing! Vanmorgen is er geen probleem. Ik ben zelfs meer dan een half uur te vroeg aan het station van Comblain-la-Tour. Een opvallend comfortabel treinstel (ik woon in de Kempen!) brengt me in enkele minuten naar het besneeuwde station van Esneux, mijn vorig eindpunt.

Afb 00004Met opnieuw een zelfgetekende track verlaat ik omstreeks 11 uur het station en stap door het verstilde Esneux naar de brug over de Ourthe en vervolgens tot de afslag naar het Parc du Mary. De stoep ligt vol sneeuw van gisteren maar de automobilisten maken slechts node plaats voor de voetganger met rugzak. In het mooie arboretum maken joggers zich op voor een zondags fitnessrondje en af en toe zoeven enkele besmeurde mountainbikers voorbij. Ik passeer de afslag van GR 576 en moet langs een vijvertje steil omhoog het bos van Esneux in. Het traject draait nu terug in oostelijke richting, steekt de baan Poulseur-Villers-au-Tours over en loopt opnieuw steil het Grand Bois d’Anthisnes in.

Afb 00013

Een soortement quads rijdt het besneeuwde GR-pad (zo’n 10 cm sneeuw) aan gruzelementen; ik zou ze vandaag nog tegenkomen. Wanneer de rust is weergekeerd omzeil ik een grote steengroeve (Grès du Bois d’Anthisnes); het is intussen beginnen regenen maar aan de toegang tot de groeve staat een bank. Ik Afb 00014ben 2 uur onderweg en er zal gepicknickt worden. Met warme koffie uit de thermos. Veel te laat open ik mijn paraplu en behoorlijk natgeregend en onderkoeld daal ik af naar het gehucht En Sart, evenwel zonder volledig af te dalen want het pad draait opnieuw naar rechts richting Rond du Sart. Hier volg ik een avontuurlijk paadje dat steeds hoger klimt.

Afb 00020

Ik krijg aan een elektriciteitscabine gezelschap van een dame met hond en we trekken vrolijk kletsend naar de Roches Noires. Ze adviseert me het GR-pad even te verlaten en neemt me mee naar een uitkijkpunt over de vallei van de Ourthe. Het is helaas bijzonder mistig en ik probeer in de grijze contouren wat foto’s bijeen te knutselen. Er staat ook een bank en dus is er tijd voor een hapje.

Afb 00026

Panorama 1

Terug op het pad gaat het bijzonder steil naar beneden. Een afslagje leidt naar een heuse afgrond. Ik deins terug en zoek met mijn wandelstokken een veilige weg naar beneden. Onderaan op de besneeuwde weides vooral niet vergeten terug te kijken naar de Roches Noires waar ik zonet bovenop stond. EvenAfb 00035 verder zijn families met kinderen in de sneeuw aan het spelen en ik betreed een parkachtig bosje met overal sculpturen. Voor me duikt het silhouet van de Tour St Martin (donjon uit de 12de eeuw) op. Het loont de moeite even het pad te verlaten en langs het oude kerkhof om de toren naar het uitzichtpunt boven Comblain-au-Pont te lopen. Beneden ligt het dorp en je hebt bij mooi weer een prachtig uitzicht over de Ourthevallei. Overal staan vandaag trouwens interessante meertalige infoborden met weetjes over geschiedenis, geografie en geologie. De toeristische diensten besteden hun centen hier weloverwogen.

Afb 00044

Onderaan de trappen kan je eventueel links naar het centrum maar de GR klimt rechts naar de grotten van Comblain: grottes de l’Abîme. Naast de parking gaat het weer steil omhoog het bos en vervolgens het open veld in. Met een grote boog voert het pad door het ondergesneeuwde landschap naar een reuzegrote condruzische vierkantshoeve: de ferme du Raideux.

Afb 00053

Vlak voor de ingang buigt het pad naar links en vervolgt zijn weg naar een uiteindelijk dalende holle weg. Families met kinderen hebben de slee bovengehaald en hebben flink wat winterpret op deze landbouwweg. Ik groet en beklim de steile helling aan de overkant – het is intussen weer flink aan het miezeren. Boven maakt de GR een onverwachtse bocht naar rechts om wat later het gemeentelijk Bois de Comblain in te duiken.

Afb 00064

Het schemert al en ik ben extra op mijn hoede om eventueel wild te bespeuren maar niks. Ja, een jongeman met een verrekijker en eentje met een metaaldetector vlakbij het monument voor de gesneuvelden. Hun auto’s staan aan een kruispunt met de naam Les Stépennes waar een fraaie menhir een Afb 00063saluut brengt aan Nicolas Compère, premier résistant belge fusillé le 13 mai 1940. Het is muisstil in het bos en het pad daalt spectaculair door de bomen naar de Ferme de Tolûmont. Even later verlaat ik dit grote gemeentebos en begin aan een laatste steile klim naar de oude ferme Delà les Monts. Hijgend en puffend bereik ik de top (meer dan 700 hoogtemeters vandaag!) en een asfaltbaantje dat uitzicht geeft op de hele Ourthevallei. Alleen, juist, vandaag dus niet. Ik heb de paraplu weer boven gehaald en daal via enkele avontuurlijke weidepaadjes af naar de N654 (oeverweg langs de Ourthe). Nog enkele meters en de brug over de Ourthe komt in zicht. Aan de overkant ligt het station van Comblain-la-Tour en de parking.

Afb 00001

In het dorp zelf is geen enkel café (ik zit door mijn water- en koffievoorraad – er is wel een bakker annex tearoom) zodat ik in het centrum van Comblain-au-Pont mijn vochtgehalte weer op peil breng. Let op: het is er prijzig! De terugtocht in de regen verloopt zonder verdere problemen. Ik ben moe – toch wel tot op de grens van mijn winterconditie gegaan vandaag – maar vol schitterende herinneringen, zelfs nu, bijna een week later. Van grijs en smeltende sneeuw heb ik nu even genoeg – ik kom hier pas terug in de lente.

Mijn Track                         Mijn Fotoalbum

 

5 Reacties op “GR 57 Etappe Esneux – Comblain-la-Tour

  1. Weer al een etappe verder op de GR 57. Ik plan een 5-daagse in om toch wat sneller verder te geraken dan 1 etappe per jaar. Ik weet alleen niet hoe ik het ga organiseren want met een rugzak zie ik dat niet echt zitten. Toch wel leuk om in de sneeuw te stappen al is het wel jammer van de zichten. Nog een vraagje? Kan je met GPSies ook zelf je route uittekenen?

    • Jawel, dat kan, maar met Basecamp (gratis Garminprogramma) is het toch net iets makkelijker omdat de meeste GRs grotendeels voorgetekend zijn. Tenminste als je de Deutsche Reit- und Wanderkarte installeert, dat is de OSM die ik gebruik op mijn GPS en in Basecamp.

  2. Ich würde gerne in den Schnee gehen, aber nicht so weite Strecken und bei einigermaßen anständigen Wetter.
    Aber du hattest einen guten Tag und das ist die Hauptsache 🙂

    • Tja, mit dem Nieselregen hatte ich auch nicht gerechnet; das Ourthetal hat hier wohl nicht genug Höhenmeter im Vergleich zu den Ardennen, so ne 240 m NN. Die Länge der Strecke hat mit der langen Anfahrt zu tun und mit der Lage der Bahnhöfe. Die nächste Strecke nach Bomal wird etwas kürzer (20 km) mit weniger Steigungen, aber ich verschieb sie auf den Frühling.

  3. Hope you managed to keep warm! Looking forward to the report.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.