RB 5 Brabant-Wallon: d’un Brabant à l’autre

Ten zuiden van het Meerdaalwoud op de warmste oktoberdag sinds 100 jaar.

RB 5 Brabant-Wallon: Hamme-Mille – Gottechain – Archennes – Nethen – Forêt de Meerdael – Hamme-Mille
GR 512 en 579
Wandeling 5 Topo-gids RB Brabant-Wallon 2010

Tocht:  24,7 km
Datum: 18 oktober 2014
Weer: zonnig en warm, 24°C (!)
Wandeltijd: 09:45 – 15:15
Stilte: 4/5

Afb 00011

Jawel, na mijn bezoek aan Villers-la-Ville en mijn passage in Hélécine stond mijn besluit vast: ik zou mijn eerste RB lopen uit de topogids Brabant-Wallon. De keuze viel op Hamme-Mille vanwege de goede bereikbaarheid en op zaterdag vanwege het voorspelde nazomerweer. Aan de kerk was parkeergelegenheid genoeg en zo stond ik om 9.45 vertrekkensklaar. De track had ik zo goed als mogelijk uitgetekend met GPSies maar de bedoeling was om de Franse tekstbeschrijvingen te volgen en zo mijn Frans te oefenen.

Het dorpscentrum van Hamme-Mille oogt allesbehalve aantrekkelijk. Na de oversteek van de N91 ben ik meteen het spoor bijster. Een volledig nieuw Afb 00001gebouwde wijk brengt me van de wijs (vermoedelijk staat er een wijziging op de website van GR-Sentiers maar die had ik niet geraadpleegd). Dan maar de weg gevraagd aan een jonge bewoner en zo loop ik langzaam stijgend het dorp uit en de wijdse velden in.

Afb 00005Het zonnetje boven doet deugd en met de kerktoren van Gottechain in zicht sla ik linksaf om via het Bois de Linsmeau aansluiting te vinden op de GR 579 (Brussel-Luik). De paadjes liggen er slijkerig en glibberig bij na de voorbije regen en het oogstseizoen (maïs) maakt dat de smurrie tot boven mijn knieën omhoog spat. In het dal van de Lembais laat ik de afkorting (raccourci) via Bossut rechts liggen, steek de N25 over en stap hors GR richting Archennes. Van het élégant château d’Archennes krijg ik enkel de muren te zien. Achter enkele tuinen door bereik ik een veldweg die langs de rand naar het mooie Bois de la Afb 00008Hocaille stijgt. Intussen is het al flink zweten geblazen. Met zijn statige beukenbomen was dit bos wellicht ooit een deel van het Meerdaalwoud, op zijn beurt deel van het historische Kolenwoud, waar ook het Zoniënwoud deel van uit maakt. Eens het bos uit kijk je weer uit over uitgestrekte velden die in het noorden reiken tot aan het Meerdaalwoud en kom je opnieuw op de GR. Er is hier wel nauwelijks bewegwijzering.

Afb 00013Na enkele kilometers is het oppassen geblazen. Aan het Carrefour de la Malhaise gaat de GR 579 niet links (variante GR 579), niet rechtdoor, niet echt rechts maar schuinrechts langs een nauwelijks zichtbare veldrand. Op het einde blijkt de tweede poste de chasse verdwenen (de eerste ziet er ook niet gezond uit). Het kaartje in de topogids (en mijn zelfgetekende track) sturen me echter naar de juiste aftakking: een zoveelste holle kasseiwegel, mooi overgroeid door bomen en struiken, die me tot in het centrum van Nethen brengt. Een dorpje waar de tijd is blijven stilstaan, zo lijkt wel. De topogids stuurt me naar de Place de Trémentines, ook A l’ vèwâye genoemd in het Waals (mooi toch). Aan Taverne de la Vallée, meer een volks café met een Filipijnse waardin laat ik me neer op de plastiek stoeltjes voor mijn eerste pauze en picknick: het is 12.45. Een vriendelijkAfb 00014 uitziende klant spreekt me aan in het plaatselijk patois: ik begrijp er geen jota van. Bij het zien van mijn reactie schakelt hij over op normaal Frans en brengt me in contact met een nederlandskundige weekendwandelaar, waarop een korte maar leuke babbel volgt.

Afb 00016

Een half uur later volg ik langs het oude buurttramstationnetje de muur van het Château de Savenel over de zoveelste kasseiweg. Eens de brug van de Nethen over voert een steile holle weg gevuld met zand recht het Meerdaalwoud en dus Vlaams-Brabant in. In oppervlakte is het Meerdaalwoud de helft van het Zoniënwoud (Brussel) maar slechts door één grote baan (N25) doorsneden. In de vele beukendreven vind ik de tekens van de GR 512 (Diest-Geeraardsbergen) terug en voor het eerst kan ik de topogids even opbergen (mijn wandelstokken zitten ongebruikt op mijn rugzak!). Zo gaat het langs de zuidrand van het woud Afb 00026(jawel, je kan hier best wel verloren lopen) naar de drukke N25. Aan de overkant loop je meteen het bos weer in en wat later neem ik afscheid van de GR 512 om via opnieuw een statige beukendreef in open veld te belanden. Een holle weg daalt naar het Château de Valduc (ooit Abbaye de Valduc). Ik besluit om ook de laatste raccourci rechts te laten liggen en loop langs de muren van het kasteeldomein door een bos naar open veld. Via een dalende holle weg gaat het naar het gehucht Mille om dan rechtsaf de jonge Nethen te volgen (zo te zien zwaar vervuild met huishoudelijk afvalwater) richting Hamme -Mille.

Afb 00032

Het is nog best vroeg (15.15) aan de kerk en de topogids belooft meerdere café’s aan het kruispunt maar ik moet onverrichterzake terugkeren naar de auto: noppes! Dorst lessen zal iets voor thuis zijn.

Intussen zijn we enkele dagen later en de prachtige nazomer heeft plaats gemaakt voor fris en nat herfstweer. Maar als ik zo terugkijk op mijn wandeling staat voor mij één ding vast: ik zou direct willen terugkeren voor de volgende wandeling in Waals-Brabant! – Deze tocht van 24,7 kan overigens 3x ingekort worden tot bv. 18 km, ik vermoed zonder iets van zijn charme in te boeten. Een dorpje verstopt in de vochtige plooien van het landschap, het andere boven op een heuvelkam blootgesteld aan de elementen; holle kasseiwegen, vergezichten en mooie bossen, nauwelijks verharde wegen maar integendeel een veelheid aan graspaden, veld- en boswegen en statige dreven. Aanbevolen!

Dit is mijn track.                            en dit is mijn foto-album

7 Reacties op “RB 5 Brabant-Wallon: d’un Brabant à l’autre

  1. Pingback: GR 512 Boutersem – Sint-Joris-Weert | guidowke's wandelblog

  2. Pingback: Archennes: Fields and fields of Belgian frites! | Discovering Belgium

  3. Als ik jouw foto’s bekijk, ziet het er inderdaad een schitterende tocht uit. Mijn Frans is niet zo best en daarom heb ik mij deze topogidsen niet aangeschaft maar misschien moet ik dit toch opnieuw overwegen.

    • Dank voor je reactie. Laat je kennis van Frans je vooral niet tegenhouden 😉 je leert al doende bij. Ik ga trouwens van deze RB’s telkens mijn track publiceren zodat iedereen (met een GPS) er wat aan heeft. Voor de GR-wandelingen in lijn wil ik graag respecteren dat SGR ze liever niet als track aanbiedt; zij vrezen wellicht dan minder topogidsen te verkopen. En zoals bekend staan er in die topogidsen heel wat interessante weetjes verzameld over de streek.

  4. Pingback: RB 6 Brabant-Wallon: Langs de flanken van de Dylevallei | guidowke's wandelblog

  5. Onze ervaring is dat je in Waals-Brabant meestal goed zit voor prachtige wandelingen.
    En op een plek die ze Carrefour de la Malhaise noemen is het niet verwonderlijk dat het makkelijk kan verkeerd gaan 😉

  6. Pingback: Top 10 eerlang geplande wandelingen | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

